Blog #6 Final

Tjena!

Äntligen har vi nått den sista veckan och detta kommer nog säkert att vara den sista blogginlägget för denna kurs. Under veckan har jag återigen jobbat med feedback-animationer för våra rovfåglar i spelet Trowl, och jag kommer framförallt att diskutera om örnens feedback-animation när den blir träffad av åskmolnet. Denna animation är ett sätt att demonstrera faran med att bli träffad av åskan, men den kommer även visa spelaren att man kan använda blixten till sin fördel. Själva animationen är indelad i tre olika delar. Den första är när örnen rycker till chockerande under en kort period, för att sedan bli bränd (2) och falla sönder i smulor (3). För denna artefakt använde jag även Photoshops Frame Animation.

eagle_elec_animation

Denna GIF är en förlängd version med samma bildrutor 

Jag började med chockanimationen (är osäker vad man ska kalla det), och här satsade jag på att gör en snabb animation, så att den inte stannar för länge på skärmen när den blir träffad av blixten. Jag började med att återanvända örnens sprite som underlag, för att sedan lägga till utsträckta vingar. Med hjälp av underlaget kunde jag göra den första bildrutan, där jag ritade ut gul elektricitet på och runt om fågeln. För den andra bildrutan öppnade jag upp vingarna och tog bort elektriciteten för att framhäva ”rycket”. För den tredje och sista bildrutan för denna chockanimation så återanvände jag den första bildrutan och ritade om elektriciteten för att ge lite variation.

eagle_elec_sprite_sheet_1

När chockanimationen var färdig, så var det dags att övergå till den andra delen av animationen som består av en bränd, men samtidigt en häpen örn. För denna del återanvände jag bildruta två från chockanimationen och målade om örnen med svartgråa färger som första bildruta. Jag passade även på att göra ögonen lite större, för att förmedla häpnaden på ett ”Cartoonish” sätt. För den andra bildrutan ändrade jag ögonen så att den såg ut som en stängd öga, och allt man behöver göra nu är att hoppa mellan dessa två bildrutor för att framhäva att den blinkar.

eagle_elec_sprite_sheet_2

Slutligen har vi kommit till den sista delen av animationen, där örnen faller sönder i smulor. För denna animation återanvände jag den brända örnen som underlag och för varje bildruta suddade jag bort en bit i taget från örnen och ritade ut smulor. Detta gjorde tills det inte fanns något kvar av örnen.

eagle_elec_sprite_sheet_3

Med det gjort så är hela animationen färdig och det tog 13 bildrutor med fördröjning på 0,06s.

eagle_elec_sprite_sheet_4

Varför är denna artefakt så viktig? Jo, anledningen till jag valde just denna feedback-animation är för vi behövde förmedla fara med att bli träffad av åskmolnet, och som jag sa tidigare så ville vi även förmedla fördelen med att använda åskmolnet för besegra dessa rovfåglar.

Kadar Ali, Grupp 16

2 kommentarer

  1. ddinblog · mars 22, 2016

    Tjenare Kadar!
    Så roligt att få kommentera på Trowl vårt gamla konsept!
    Först och främst riktigt stilig animation, det ser verkligen ut som att du vet vad du pysslar med när man ser denna animation.
    Animationen i sig märker jag är viktig till spelet då som jag förstår det att den ska fungera som en varning för spelaren om åskmolnen utan att spelaren skall behöva riskera att ta skada själv. Riktigt smart tänkt!
    Det är också väldigt tydligt vad som händer vilket är viktigt när man spelar spelet då man måste kunna uppfatta budskapet medans andra saker kanske händer på skärmen samtidigt. Jag tycker du har lyckats bra med blixtarna, att du vågade ta i och vara övertydlig!
    Sen tycker jag det var snyggt att fågeln inte bara började försvinna på en gång utan du lämnade en paus som tillåter spelaren att skifta blicken mot animationen efter att blixt delen har fångat spelarens uppmärksamhet. Detta tillåter spelaren att hinna bearbeta vad som egentligen hände och sedan få sig ett gott skratt när fienden chockad, sakta smulas sönder med en häpen blick!
    Animationen i stort är riktigt smooth och snygg och efter vad jag kan se utifrån din GIF, så borde den uppfylla alla kriterier för att fungera som feedback för spelaren, förutsatt att det inte händer tusen andra saker på skärmen samtidigt som man introduceras för åskmolnet.

    Jättesnyggt och grattis till ett välgjort spel!
    Nu satsar vi mot Theme parken!

    // David Isaksson Grp.9

    Gillad av 1 person

  2. malinrf · mars 22, 2016

    Malin Runsten Fredriksson, Group 9: Först och främst vill jag bara säga; Grattis till erat färdiga spel! Fick chansen att speltesta det under ”Final” och tyckte verkligen det levde upp till original konceptet och dess aestetics (jag är dock lite partisk eftersom jag var med och skapade det konceptet). Passar väldigt bra som sista bloggkommentar för detta projekt, sluta där man började.
    Men nog om mig, och tillbaka till din bloggpost. Innehållsmässigt ser allting ut att vara där och jag kan lätt förstå hur, vad och varför du har gjort denna del till projektet. Jag gillar specifikt att du går in del för del och förklarar din arbetsprocess för varje animations ruta. Den delen där du ritar den ”chockerade” biten av animationen såg riktigt smooth och rolig ut. Kunde inte låta bli att le när jag såg slutresultatet.
    Det enda som kunde förtydligas lite mer är att de tre delarna av animationen alltid var i samma fil hela tiden (trodde först att du gjort tre olika och sen slagit ihop dom), och sedan kanske nämna att du sparade allting som en sprite sheet (där du kan nämna vilket program som användes till det osv.). Men detta är verkligen små saker, och påverkar inte din bloggpost som en helhet.
    Återigen, bra jobbat med spelet och lycka till med Theme Park!

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar